EKG zraněného z terénu přímo na dispečink. Záchranka má technologie za 80 milionů

  8:58
Jedno z nejmoderněji vybavených operačních středisek otevřela krajská záchranná službě ve Zlíně. Dispečeři jsou díky špičkovým technologiím propojení v reálném čase s posádkou v terénu, dostávají od ní přesná data, fotografie z místa a sdílejí zdravotnické záznamy pacienta.

Záchranáři ve Zlínském kraji mají k dispozici nové operační středisko vybavené nejmodernějšími technologiemi. (srpen 2024) | foto: ZZS Zlínského kraje

Celkové náklady se vyšplhaly na téměř 125 milionů korun. Nové operační středisko Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje se díky tomu zařadilo mezi nejlépe vybavené v zemi. A má i technologie, které jinde zatím nejsou.

„Naše záchranka je v tomto směru průkopníkem. Šli jsme do projektu, se kterým zatím jinde v republice nemají zkušenosti, ale věděli jsme, že to přinese další zefektivnění zdravotní péče v našem kraji,“ naznačil hejtman Zlínského kraje Radim Holiš.

Nové středisko, které je součástí výjezdové základny u Baťovy nemocnice na Havlíčkově nábřeží, teď dokáže přenášet EKG pacienta z terénu v reálném čase ke konzultaci sloužícímu lékaři na dispečinku, stejně tak z místa události přímo na dispečink posílat video i obrazový záznam nebo sdílet zdravotnickou dokumentaci se všemi krajskými nemocnicemi s budoucím možným přesahem za hranice kraje.

Nové technologie navíc umožní rychlejší komunikaci mezi posádkami a dispečinkem, leteckou záchrannou službou nebo horskou službou. Navíc tato záchranka je první v zemi s integrovanou IP telefonií. To znamená, že hovory nejsou přijímány přes standardní telefonní síť, ale pomocí datové sítě. Právě na tomto principu funguje celosvětová internetová síť.

Záchranáři se přiblížili k dálnici, sanitky z Otrokovic míří do tří okresů

„Nově bude také možné elektronicky podepisovat zdravotnickou dokumentaci pacienta a data přenášet do nemocnic. Dokumentaci pacientů budeme ukládat v elektronické podobě do dlouhodobého elektronického archivu společně s ostatními zdravotnickými zařízeními Zlínského kraje,“ doplnil vedoucí oddělení informatiky krajské záchranky Zdeněk Lorenc.

Tísňových volání na linku 155 přibývá

Dosavadní operační středisko funguje od roku 2008. „IT technika je na hranici technické a morální zastaralosti. Prostorové uspořádání dispečerských pracovišť neodpovídá potřebám operátorů, kteří zde pracují ve dvanáctihodinových směnách,“ zdůvodnil ředitel záchranky Josef Valenta.

„Jak ukazují statistiky, musíme počítat také s navyšováním tísňových volání na linku 155. Všechny tyto faktory vedou jednoznačně k tomu, že jediným možným a nejlepším řešením bylo vybudování nového střediska,“ doplnil.

Počet dispečerských pracovišť v novém sále se zvýšil o dvě místa, celkově jich je osm.

Zlínskému kraji chybí vystudovaní záchranáři, absolventi se nevracejí

„Díky novým polohovacím stolům, které jsou navíc podstatně větší než ty stávající, se výrazně zlepšil komfort dispečerů. Vzniklo i nové oddělené testovací a simulační pracoviště, kde bude moci pracovat IT technik nebo se tam uskuteční zaškolování nových pracovníků či stážistů. Tím se výrazně sníží hlučnost na dispečinku,“ přiblížil vedoucí operátor střediska Libor Zajonc.

Denní místnost zase nabídne zázemí pro personál dispečinku třeba na přípravu jídla. Relaxační část bude sloužit k regeneraci operátorů po náročných a mnohdy traumatizujících hovorech, které na linku 155 přijímají.

V současné době na novém operačním středisku probíhá zkušební testovací provoz. Ostrý provoz zahájí záchranáři během podzimních měsíců.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: